5 Vakantietips waardoor je NIET aankomt op vakantie

Ga jij binnenkort op vakantie? Even los van alle dagelijkse routine en genieten van elkaar, mooi weer en misschien wel een nieuwe omgeving ontdekken? Maar denk je ook: “Als ik maar niet te dik terugkom zodat mijn kleren niet meer passen”. Of “dat wordt weer afvallen na de vakantie”?
Bij vakantie hoort voor de meesten onder ons lekker (uit)eten, een drankje op het terras of barbecue met vrienden. Maar als je niet uitkijkt geeft de weegschaal na de vakantie een maatje te veel aan.

Ben je op zoek naar tips om lekker te eten maar wel je gewicht in balans te houden? Lees dan snel verder.  Ik geef je hier 5 tips om tijdens vakantie wel te genieten zonder dat je met extra kilo’s in gewicht thuis komt.

Vakantietip 1: Bedenk van te voren wat je wel en niet gaat doen.

Wat bedoel ik daarmee? Je kunt ervoor kiezen om de dag altijd gezond te beginnen met yoghurt met muesli en fruit in plaats van een croissantje of broodjes zodat je de dag met een goed gevulde maag begint. Kleinere kans dat je in de ochtend al zwicht voor iets lekkers bij de koffie en je hebt dan wel ruimte om ’s middags iets te kiezen wat je echt lekker vindt. Een zogenaamde als – dan strategie. Als ik ’s ochtends slim ben dan heb ik later op de dag ruimte voor iets lekkers.

Bedenk of je gaat voor een glas wijn bij het eten maar dan geen ijsje als toetje. Lunch met een gezonde salade waardoor je ’s avonds kan genieten van iets extra’s. Plannen kan je doen voor je menu van die dag maar kan ook voor de periode van de week of de vakantie. Bijvoorbeeld elke dag sta jij jezelf 1 keer iets extra’s toe of je neemt je voor om alleen in het weekend een toetje te nemen.

Vakantietip 2; Ga niet op stap zonder gezonde snack in je tas.

Dit is een tip die gaat over voorbereiding. Want als je voorbereid op stap gaat en altijd wat gezonds bij je hebt voorkom je dat je, als je honger krijgt, in de verleiding komt om te snacken. Denk aan gezonde tussendoortjes als ongezouten noten, fruit of groenten. Groenten zijn laag in calorieën, vullen goed je maag en leveren ook nog eens veel vitaminen en mineralen. Deze zijn overal ter wereld te koop. Ben je op vakantie in zuid Europa dan bof je helemaal. Ik vind de tomaten, komkommer in de zuidelijke landen een stuk smaakvoller. Noten en zaden leveren ook veel vezels, zitten vol gezonde voedingsstoffen. En zijn lekker. Een handje noten tussendoor is een gezonde snack zeker als je ongezouten noten kiest. Pas op dat je het wel bij een handje houdt want het zijn wel calorierijke knabbels.

Vakantietip 3: drink water.

Hopelijk word je getrakteerd op zon en aangename temperaturen.  Goed drinken is in ieder geval goed als je veel transpireert. Maar je dorst lessen met frisdrank of andere zoete dranken als vruchtensappen betekent een heleboel suiker binnenkrijgen en dus lege calorieën én een aanslag op je tanden. Weet jij hoeveel suikerklontjes in een glas frisdrank zit? Zes! Ook alcohol levert veel  lege calorieën, werkt eetlustopwekkend én heeft een uitdrogend effect. Dus beide raad ik je af. Water, thee en koffie kun je onbeperkt drinken.

Spreek met jezelf af hoeveel glazen alcohol en fris je mag drinken en hou je daar aan. Wissel af met water, thee of koffie. Hou je aan je strategie en vertel ook je reisgenoten zodat ze je kunnen ondersteunen.

Vakantietip 4: blijf in beweging.

Om balans te houden en toch onbezorgd te kunnen genieten van een lekkere maaltijd dan helpt het om dagelijks een uurtje te bewegen. Ben je iemand waarvoor vakantie gelijk staat aan lekker lui liggen aan het strand? Dan is het goed om te realiseren dat een uur wandelen (niet slenteren of flaneren) langs het strand al snel 300 kcal verbrand? Dat is een goed voor 1 roomijsje  of 2 flesjes bier.
Wat vind jij leuk om te doen tijdens de vakantie? Zwemmen, kanoën, tennis, frisbeen, voetballen?

Vakantietips 5: Eet zo puur mogelijk.

Kun je zelf koken? Dat is nog wel zo handig want dan kun jij zelf bepalen hoe je maaltijden eruit zien. Ga op zoek naar vers fruit en groenten en vis. Vermijd potjes en pakjes die vaak verborgen suikers en vetten bevatten. Ga je uit eten? Kies voor authentieke restaurants en laat fastfood links liggen. Het is leuk om de lokale keuken uit te proberen en veel gezonder. Andere tips zijn: Vraag om meer groenten in plaats van het schaaltje frites. En de saus apart te serveren zodat je zelf kan bepalen hoeveel je daar van eet.   Neem geen brood vooraf maar iets van salade, carpaccio of heldere soep.

Met deze tips ga je goed voorbereid op vakantie en kun je zonder schuldgevoel  genieten. Fijne vakantie!