Gezond eten en je bloeddruk

Naast suiker blijft het zoutgehalte in onze voeding nog altijd een risicofactor voor hart en vaatproblemen. Zout hebben we nodig voor zenuwprikkelgeleiding en is dus in feite niet ongezond. Het probleem zit hem in dat we er vaak teveel van binnen krijgen. Het eten van (te veel) zout verhoogt de bloeddruk met als gevolg een grotere kans op hart- en vaatziekten.  De meeste mensen weten wel dat minder zout eten goed is voor je bloeddruk.  70% van het zout dat wat we dagelijks binnenkrijgen is afkomstig uit bewerkt voedsel. Vleeswaren, soep uit blik of pakjes bevatten allemaal veel zout. Wil je dus wat veranderen en ben je je er van bewust dat je je bloeddruk in de gaten moet houden, voeg dan minder zout aan je eten toe en kies voor producten met geen of weinig toegevoegd zout.
En nog wat cijfers: ruim 30% van de Nederlanders tussen de dertig en zeventig jaar heeft last van een hoge bloeddruk. Gemiddeld eten we in Nederland 9 gram zout per dag. Voor je gezondheid is het advies om niet meer dan 6 gram zout per dag te eten (voor volwassenen). Hier is dus winst te behalen.

Wil je meer weten over welke voeding en leefstijlfactoren helpen bij het laag houden of brengen van je bloeddruk. Lees dan hier verder. Ook geeft ik je enkele tips om je voeding op smaak te brengen zonder zout.

Beter eten en drinken voor je bloeddruk

Door puur en gezond te eten, doe je je bloeddruk een plezier.

  • Voldoende groenten en fruit heeft een bewezen gunstige invloed op je bloeddruk. Het advies is om elke dag 300 gram groenten te eten en 3 porties fruit te eten. Ook voldoende noten en peulvruchten, en volkoren producten verlagen je bloeddruk door de vezels in deze voedingsmiddelen.
  • Drie koppen groene en zwarte thee per dag leveren ook gezondheidsvoordeel en/of verminderen het risico.
  • Drop, zoethout, zout en veel alcohol laten juist je bloeddruk stijgen.  Tip: Veel theemixen zijn op smaak gebracht met zoethout.
  • Kies voor verse producten en niet voor kant-en-klaar producten. 70% van het zout dat wat we dagelijks binnenkrijgen is afkomstig uit bewerkt voedsel. Dus laat de wereldgerechten, soepen uit blik, en diepvriespizza’s liever staan.

Afvallen, bewegen en ontspannen

Maar ook je beweegpatroon en je gewicht heeft invloed op je bloeddruk. Regelmatig bewegen en afvallen is ook goed voor je en je bloeddruk. Als je overgewicht hebt, dan kan 5 tot 15% afvallen al verbetering opleveren. Elke dag minimaal een half uur bewegen zoals wandelen, fietsen of in de tuin werken houd je hart en bloedvaten in een goede conditie. Bewegen in de buitenlucht zorgt ook voor ontspanning… Dat is dan ook weer goed voor je en je bloeddruk.

Je eten op smaak brengen

Het zal wennen zijn als je zout gaat vervangen door andere smaakmakers. Maar er is genoeg keuze en uiteindelijk zal je merken na een gewenningsperiode, dat je de smaak van zout erg overheersend gaat vinden. Smaakmakers in plaats van zout zijn uien, gember, knoflook, citroensap, verse kruiden als basilicum, peterselie, bieslook en munt, gedroogde kruiden en specerijen als paprikapoeder, oregano en peper. Ook een tip is om de groenten te stomen in plaats van te koken; belangrijke voedingstoffen en smaakstoffen gaan tijdens koken namelijk verloren in het kookvocht. Voeg verse groenten als ui, paprika of champignons toe aan je vlees. Balsamico-azijn, wijnazijn of een andere azijn soort geeft smaak aan verse groenten.

En dan nog even dit

Een waarschuwing voor kruidenmengsel wil ik hier nog aan toevoegen. Koop je kruidenmengsel voor je vlees, vis of specerijenmixen let dan goed op en lees de etiketten. Ik ben potjes tegen gekomen van een bekende producent waar het gehalte van zout meer dan 60% is. Lees dus goed de etiketten. Ook van smaakmakers als ketjap, ketchup, sojasaus en bouillon; de grootste component bestaat namelijk ook zout. Er is genoeg keuze in de gemiddelde supermarkt van goede merken waar geen zout aan toegevoegd is.