Herken je honger-gevoel

Als je weleens een dieet hebt gevolgd dan heb je waarschijnlijk gemerkt dat er moeilijke momenten zijn en dat die regelmatig  in een bepaalde situatie of tijdstip terugkomen. Als je besloten hebt om je voedingspatroon aan te passen, horen die momenten helaas erbij. Het is de uitdaging om daar goed mee om te gaan. Trek, honger, zin in eten, of een rommelende maag we kennen het allemaal.

Gelukkig zijn er manieren om met die hongergevoelens om te gaan. Hoe?  Dat is afhankelijk van de soort honger of anders gezegd wat de achterliggende oorzaak is dat je lichaam aangeeft iets te willen eten.

Grofweg kun je hongergevoelens in drie soorten verdelen. De eerste is de honger op het moment dat je lichaam nieuwe energie nodig heeft. Bijvoorbeeld na sporten of na een dag lang werken. Dat noemen we buikhonger en het betekent dat je lichaam om een voedzame maaltijd vraagt om energieniveau aan te vullen. Deze honger gaat weg nadat je een gezonde voedzame maaltijd hebt gegeten.

Smaakhonger is een variant die veel mensen wel herkennen. Het is een behoefte naar een specifieke smaak. Bijvoorbeeld haring, chips, of chocolade en je hebt er veel voorover om die honger te stillen want niets anders kan dat. Je bent alleen tevreden als je dat specifieke voedingsmiddel hebt geproefd en anders ben je niet tevreden. Kenmerkend is dat als je stopt met eten, je de smaakhonger hebt gestild. Geniet op dat moment van de smaak voor de volle 100%. Smaakhonger geeft je plezier in eten en geeft voldoening.

Is er echter geen voldoening en blijf je eten dan noemen we dat onrusthonger. Misschien wel de moeilijkste honger om onder controle te krijgen. De eetprikkel popt op als je verdrietig, boos of een andere emotie wilt dempen en komt vaak terug op hetzelfde tijdstip of in eenzelfde soort situatie. Je eet van alles door elkaar maar zoet of vet eten heeft de voorkeur. Het eten zorgt ervoor dat jij je even niet slecht voelt doordat je hersenen een beloningsprikkel krijgen. Die beloning zorgt er voor dat het onrustige of vervelende gevoel verdwijnt en dat je rust ervaart. Het eten is in dit geval een middel tegen verveling of een soort beloning. Meestal stop je pas als de zak leeg is of de rol koekjes helemaal op is.

Wil je op je voeding letten omdat je wilt afvallen, dan is de eerste stap bewustwording om het weg-eten van je onrust te voorkomen. Vraag jezelf af “waarom wil ik eten”?. Eet je om jezelf te voeden of te vullen? Leer je eetprikkels herkennen. Ga rustig zitten op het moment dat je naar je voorraadkast loopt en denk na over wat de aanleiding is. Drink even een glas water en besef dat emotie-eten maar tijdelijke rust geeft. Zoek een andere manier om de onrust te stillen. Wandelen, in de tuin werken, een boek lezen of een vriend(in) bellen kan ook helpen.

Heb ik je aan het denken gezet? Denk je er aan om stappen te zetten naar een paar kilo minder en het anders aan te pakken? Ga niet onvoorbereid aan de slag. Bepaal als eerste wat je wilt bereiken. Besef dat veranderen kan maar niet in 1 keer alles tegelijk.  En lees mijn blog “elk pondje gaat door het mondje” over het herstellen van de disbalans.